Kuntavaalien alla suurin poru syntyy usein oman asuinalueen muutossuunnitelmista. Valtuustoon voi hyvin päästä vastustamalla jotakin omalle alueelle tulossa olevaa täydennysrakentamista tai uutta laitosta. Vielä en ole selvittänyt itselleni, onko Turun ensi vuonna aloittavassa valtuustossa tällaisia toimijoita. Usein poru on ainakin osittain aiheellinen, mutta turhan usein kyse on ns. NIMBY-ilmiöstä, eli "not in my back yard".
Turku on 1970-luvun "Turun tauti"- vuosien seurauksena aika lailla hajalleen rakennettu. Hieman raflaavasti sanottuna kussakin lähiössä kukin rakennusliike sai puuhata mitä huvitti millä laadulla huvitti. Positiivisena seurauksena olemme saaneet useita mukavia vihervyöhykkeitä lähiöiden väliin.
Turun seutu kasvaa edelleen ja Turkuunkin rakennetaan jatkuvasti lisää uusia asuntoja, mikä ei kuitenkaan valitettavasti näy asukasluvun lisääntymisenä. Turussa työssä käyvät ihmiset muuttavat naapurikuntiin, mikä ei ole Turun elinkeinopolitiikan kannalta mielekästä. Miksi laitamme köyhien asukkaidemme verovaroja miljoonatolkulla naapurikuntien asukkaiden työllistämiseen? Lisäksi ongelmana on epäjohdonmukainen yhdyskuntarakennesuunnittelu, kun jokainen kunta kaavoittaa vain oman napansa ehdoilla, eikä luonnon ja seudun talouden parhaaksi. Onneksi kuntien yhteistyö tässä on tiivistynyt, mutta tuloksia saamme odotella vielä pitkään.
Ympäristöministeriö julkaisi 17. lokakuuta Kuntatalous ja yhdyskuntarakenne -selvityksen. Sen mukaan hajarakentaminen tulee 30 vuoden aikana jopa 5000 euroa kalliimmaksi asukasta kohti kuin täydennysrakentaminen. Tämän voi uskoa.
Mutta vielä merkittävämpänä pidän palvelujen ja joukkoliikenteen turvaamista asuinalueiden tuntumassa. Kannattaako rakentaa kaukometsiin, kun vanhojen asuinalueiden kupeessa kaikki on jo valmiina ja itse asiassa lakkautus/siirtouhan alla? Miksi haluamme edistää yksityisautoilun lisääntymistä vastustamalla suurinta osaa täydennysrakentamisista.
Me emme pärjää ilmastonmuutoksen kanssa, ellemme saa ihmisiä, palveluita ja työpaikkoja mahdollisimman nopeasti samalle alueelle. Kaikkein älyttömintä tämän haasteen kannalta on myöntää verovähennyksiä niille, jotka käyvät päivittäin korvesta toisella paikkakunnalla töissä. Sen sijaan pitäisi tukea nykyistä enemmän joukkoliikennettä, jotta lippujen hinnat saataisiin kohtuullisiksi. Puistojen nurkkia on annettava entistä enemmän täydennysrakentamisen käyttöön. Mutta alueiden viihtyisyydestäkin on pidettävä kiinni - puistojakin on jäätävä ja ne on pidettävä hyvässä kunnossa. Jokaisen on jatkossa annettava periksi omasta mukavuudestaan, etenkin kun näyttää siltä, että monien puistojen käyttö lisääntyy vasta kun ne ovat rakentamisuhan alla. Toivon, että vihreiden kannatuksen lisääntyminen helpottaa täydennysrakentamista ja kuntien liittymistä yhteen myös Turun seudulla.
7 kommenttia:
Nopeasti tuli mieleen, että ainakin Kokoomuksen Pentti Huovisen voi sanoa olevan ns. NIMBY-miehiä. Koko Oriketo-liikkeen keulamies, jonka keittiön ikkunasta näkee jätteenpolttolaitoksen. Toki se on etupihan puolella...
Keräsi Kristillisen opiston äänestyspisteestä yli 100 ääntä.
Lähiörakentamisen katveisiin jääneet puistikot olisivat oikein suunniteltuina erinomaisia täydennysrakentamisen alueita. Mainitut alueet sijaitsevat jo rakennetun kunnallistekniikan varrella, josta johtuen niitä varten ei tarvitse tehdä kalliita investointipäätöksiä. Merkittävää olisi myös valmiit joukkoliikenneyhteydet, joissa kasvava väestöpohja tukisi liikenteen kannattavuutta.
Tästä asiasta voisi Turun Sdp laatia oman ympäristöohjelman esim. Piia Elon johdolla. Ohjelma voitaisiin sitten käsitellä edustajistossa ja ottaa kaavoituspolitiikan ohjenuoraksi. Asia edistäisi samalla myös nykyisten lähiöiden palvelujen turvaamista, kuten Jouko hyvin toi esille. Yksimielisyyttä varmaan löytyisi.
Täydennysrakentamisessa tietysti liikutaan suurien tunteteitten kuohuissa, mutta ainakin omasta mielestäni asiassa voisi olla munaa.
Oma ympäristöohjelma olisi oikeasti ihan asiallinen. Siihen voisi kyllä lykätä muutakin meille tärkeitä asioita, kuin vain rakentamisen, esim. juuri tuo joukkoliikenne.
Lupaan ryhtyä hommaan, kunhan saan tämän yhden projektin nyt alta tai edestä pois. Eli kerätäään porukka vuoden vaihteen jälkeen ja ruvetaan hommiin.
Hyviä esityksiä! Puolue voisi varmasti omalta osaltaan pitää projektia esillä hyvänä esimerkkinä poliitikan politisoimisesta ja paikallistason ohjelmatyöstä esimerkkinä muille.
Eiköhän kääritä hihat ja ryhdytään oikeasti hommiin! Tyhjää puhetta ja sanojen pyöritystä on ollut jo riittävästi.
Lähetä kommentti