Luontaiset kauppakeskustat taas pakkaavat olemaan joukkoliikenteen solmukohtia. Jos merkittävä osa kuluttajista hylkää parkkitilan takia keskustan, kärsivät myös joukkoliikennettä käyttävät asiakkaat heikkenevän palvelun takia. Ja sitten pitää saada paremmat joukkoliikenneyhteydet sinne, missä on paremmat parkkitilat. Sinne missä on parhaat palvelut, kannattaa lähteä kauempaakin. Kierre toimii.
Palveluiltaan elinvoimainen, tiiviisti myös asuntokäyttöön rakennettu keskusta on ympäristön kannalta paras malli. Yksityisautoilua tulisi hillitä, mutta se ei onnistu naiivilla parkkihallin rakentamisen estämisellä. Kun laadukkaat kauppaliikkeet ovat kävelyetäisyyden päässä ja joukkoliikenneyhteydet riittävän houkuttelevat, alkavat parkkihallit tulla tarpeettomiksi. Maanalaisiin tiloihin voi silloin rakentaa vaikka liikuntahalleja, sekin palvelee tiivistä kaupunkirakentamista.
Näistä syistä nostan hattua tamperelaisille tovereille fiksusta päätöksestä rakentaa parkkihalli Hämeenkadun alle. Turussa vastaavaa hanketta tosin onneksi hoidetaan puhtaasti liike-elämän rahoilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti