Tässä eräänä aamuna käyskennellässäni suomalaisen luonnon yhdessä harvinaisimmista keitaista Ruissalon kuuluisalla saarella tuli taas mieleen jätteidenkuljetuksen nykyjärjestelmän älyttömät piirteet. Samassa pihapiirissä oli Turun kaupungin kiinteistöjä sekä yksityisiä kiinteistöjä. Näillä on kilpailutettuna sopimukset eri jäteyhtiöiden kanssa. Eri firman autot pörräävät eri pöntöillä eri aikaan. Alueellinen kilpailuttaminen olisi vähentänyt pörräyksen ainakin puoleen siinä pihapiirissä. Ruissalon kaltaisen saaren luonnolle on merkitystä, onko jätteidenkuljetusta puolet enemmän vai vähemmän. Millepä ei?
Ei tule muutosta tähän. Sen takaavat Kokoomuksen ja Rkp:n valtuustoryhmät sekä muutama "vihreä" valtuutettu, pari kepulaista, vasemmistolaista ja yksi demari, joille oman alueen hyvät kokemukset nykymallista menivät uuden järjestelmän hyötyjen edelle.
Turun Sanomat asettui esityksen vastustajien tueksi pääkirjoituksessaan. Tietysti. Sen mielestä on vain "demokratiaa", että esitys kaatui. Se ei ihmettele, mitä tapahtui eräiden lautakuntien yksimielisten esitysten jälkeen. Minusta tuntuu, että jonkun muun, kuin luonnon tai tavallisen kuntalaisen taloudelliset edut ajoivat kaiken edelle. Siihen malliin systeemiä leimattiin mm. "sosialisoinniksi". Minä en ole ennen tiennytkään, että sosialisoiduilla aloilla itsenäiset yrittäjät tekevät hommat tarjouskilpailun perusteella.
Asiassa hyötyy lähinnä ylivoimainen markkinajohtaja Lassila&Tikanoja, jonka edustaja ei tahtonut pysyä housuissaan valtuuston päätöksen kuultuaan. Miksiköhän hän niin paljon riemastui? Ehkä siksi, ettei hänen tarvitse alistua yhtä vapaalle kilpailulle kuin tamperelaisen kollegansa. Se seikka ei poistu, että L&T hallitsee 70% markkinoista ja keskihinta on lähes 2,5 kertaa suurempi kuin Tampereella. Kyllä tilanteen säilyminen voikin riemastuttaa.
Edellisessä aihetta käsitelleessä kirjoituksessa arvelin olevani päättämässä asiasta. Turun Seudun Jätehuollon hallituksen jäsenten ei lakimiehen tulkinnan mukaan pitänytkään jäävätä itseään, joten minua ei tarvittukaan. Hyvä niin, lopputulosta se ei olisi muuttanut. TSJ on muuten lain mukaan taho, joka päättää jätteiden loppusijoituksesta täysin riippumatta kuljettajasta, joten vihreiden asiaa vastaan äänestäneiden argumenteissa oli myöskin hiomista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti