Kaija H. piti eilen viimeisen puheensa apulaiskaupunginjohtajana Turun kaupunginvaltuustossa. En nyt välitä palata seitsemän kuluneen vuoden aikana sattuneisiin tapauksiin Hartialan johtamalla sektorilla. Juhlapuheissa todettiin, että palvelusektori on vaikea johdettava, ja se riittänee yhteenvedoksi siitä aiheesta.
Tuli vain mieleen, että Hartiala kertoi miellyttävimpien hetkien akj-urallaan osuneen ulkomaisten ja joiden kotimaistenkin vieraiden isännöimiseen. Nämä olivat vuolaasti kehuneet kaupunkiamme miljöön, kulttuuritarjonnan ja asukkaiden ystävällisyyden puolesta. Vaikka juhlapuheet ovat usein yliampuvia, uskon kehujen olevan osin ansaittujakin. Turku on kaupunkina mainettaan parempi.
Omassa keskustelussamme vilisevät kuitenkin palvelupuolen jonot, puutteet sekä talouden epätoivoinen epätasapaino. Niskassa hengittää Euroopan kulttuuripääkaupunkivuosi 2011 suurine investointeineen. Olemassa olevat arvokiinteistöt herättävät kiivasta keskustelua: kuuluuko kaupungin omistaa asuintaloksi suunniteltu Kristiinankatu 1 tai ravintolaksi suunniteltu ja sellaisena jatkava Pinella etc.? Tähän ja moneen muuhun seikkaan vedoten tuntuu erikoiselta, että intoa löytyy suunnitella Aurajokea ylittämään uutta siltaa.
Keskustelua käydään lähinnä siitä, tulisiko sillan olla Kauppiaskadun vai Nunnankadun vai Suurtorin jatkeena ja mihin suuntaan viistosti. Sillan ulkonäön sopivuutta suomalaiseen kulttuurimaisemaan ei juurikaan pohdita. Saati sitä, mikä sellaisen tarve on kevyen liikenteen näkökulmasta.
Onhan selvää, että Tuomiokirkkosilta ja Auransilta ovat liian ahtaita autoille, fillareille ja jalankulkijoille. Mutta kuka kiertäisi Nunnankadun kautta keskustaan? Tosiasiassa tarvitsisimme leveämmän Auransillan, mutta nykyinen kaunis silta on suojeltu. Teatterisilta palvelee hyvin Martin suunnalta kulkevia ja Kerttulin suunnalta tulevien on ihan yhtä helppo ylittää Tuomiokirkkosilta kuin muutkin sillat. Nunnankatu ei johda yhtään mihinkään, ellei satu olemaan matkalla Kåreniin konserttiin. Sillan toisella puolella tarvetta olisi enemmän - sekä uusi pääkirjasto, että Brahenkatu houkuttelevat polkupyöräilijöitä puoleensa, mutta tuloreitti on ongelma.
Vaikka sillan tarve olisi suurempikin, olen sitä mieltä, että sellaiseen ei nyt ole varaa. Ensin tulee kunnostaa koulut ja päiväkodit, rakentaa vanhuksille riittävästi palveluasumista ja hoivapaikkoja. Moni liikenteen ongelmakohta vaatii pyöräteitä ihan oikeasti. Rakennetaan niitä, niin kaupungistamme tulee houkuttelevampi kevyen liikenteen kaupunki. Ja siistitään kauppatorin ympäristö arvoiseensa kuntoon.
1 kommentti:
Gostei muito desse post e seu blog é muito interessante, vou passar por aqui sempre =) Depois dá uma passada lá no meu site, que é sobre o CresceNet, espero que goste. O endereço dele é http://www.provedorcrescenet.com . Um abraço.
Lähetä kommentti