sunnuntai 16. syyskuuta 2007

Jälleen S:t Olofskolan

Päivän Turun Sanomissa oli taas paljon ihmeteltävää. Yksi on Kokoomuksen vaikeus päästä eroon S:t Olofskolanin lisätilojen asian hoitamiseen liittyvistä epämiellyttävyyksistä vajaa vuosi sitten. Petteri Orpo vierittää syyn siitä, ettei Turun taloutta saada kuntoon Sdp:lle, koska tämä kieltäytyi osallistumasta talouden tasapainottamistyöryhmään tapauksen jälkeen. Se oli Orpon mukaan "tekosyy, ettei tarvitsisi kantaa vastuuta kaupungin taloudesta". Aika paksua tekstiä sellaisesta ryhmästä, joka osaa kyllä kertoa, minne tarvittaisiin lisää rahaa, muttei kerro mistä sitä saadaan (muuta kuin ympäripyöreästä "tehostamisesta"). Tehostaminen tarkoittaa leikkaamista. Mistä leikataan?

Siksipä kertauksena tapaus S:t Olofskolan:

Turussa oli päätetty budjetin teon yhteydessä perustaa talouden tasapainottamista pohtiva työryhmä jäseninään suurimpien "hallitussopimukseen" sitoutuneiden ryhmien edustajat. Samoihin aikoihin kaupunginhallitukseen tuli investointikorjauslista, jonka yhtenä kohtana oli S:t Olofskolanin lisätilatarpeen paikkaaminen Työväenopiston kiinteistöstä vapautuvilla tiloilla. Lisätilaan oltiin sitouduttu "hallitussopimuksessa". Kiinteistössä oli kuitenkin kaksi vaihtoehtoa tarpeen tyydyttämiseen; valmis opetukseen kelvollinen kerros, hinta 20 000 € tai tyystin remonttia vaativa kerros, hinta 600 000 €. Rkp:n vaatimuksesta kiinteistölautakuntaa ja opetuslautakuntaa kuulematta kaupunginhallitus päätti äänestämällä, että toteutetaan kalliimpi vaihtoehto. Tämä oli vallitsevassa taloustilanteessa Sdp:lle sietämätön vaihtoehto, kun halvempikin olisi kelvannut.

Hallitussopimuksessa on pykälä, että mikäli sopimusosapuolille syntyy erimielisyyttä sopimukseen kirjattujen asioiden täytäntöönpanosta, kutsuu kaupunginhallituksen puheenjohtaja (silloin Aleksi Randell, kok) sopimusosapuolet neuvottelemaan ratkaisusta. S:t Olofskolanin lisätila oli kirjattu sopimukseen. Sdp:n pyynnöstäkään neuvotteluja ei kutsuttu koolle, vaan asia vietiin porvarien äänienemmistöllä (kok, vihr, rkp) läpi.

Asiassa syntyi selvä käsitys, että Sdp:tä tarvitaan kyllä taloutta tasapainottamaan, mutta siitä ei tarvitse sopimusosapuolena piitata. Päätös oli täysin luotujen pelisääntöjen vastainen sekä järkevän taloudenpidon vastainen. Jos Sdp olisi silloin taipunut asiassa, olisi ollut todennäköistä, että sitä olisi kyykytetty työryhmänkin asioissa. Homma ei toimi niin, että toiset tuhlaavat ja toiset säästävät, asioihin pitää sitoutua yhteisesti yhteisin pelisäännöin.

Eipä tainnut huoli olla aiheeton. Kun keväällä 2007 kaupunginjohtaja toi vuoden 2008 ohjeluvut hallintokunnille, pyysi Sdp perusteita niille ennen päätöksentekoa. Miksi ammattiopetuslautakunta saa alle prosentin, kun keskushallintoa taas paisutetaan prosenttikaupalla tehtyjen päätösten vastaisesti? Luvut vietiin porvariäänin läpi niiden taustoista piittaamatta. Miten voidaan lisätä hoitajien määrää ja palkkoja, kun terveystoimen luvut eivät kata edes nykyisten palkkojen ja vuokrien indeksikorotuksia? Vastaus pitäisi löytyä kaupungin suurimmaksi äänestetyn puoleen Kokoomuksen suunnalta, mutta eipä kuulu mitään.

Ei kommentteja: