keskiviikko 18. marraskuuta 2009

Mikä on median vaikutin?

Medialla tuntuu olevan dilemma: vallassa olevaa porvarikoalitiota tulisi haukkua, mutta inhottaa tehdä sitä johtavan oppositiopuolueen SDP:n hyväksi. Mikään ei tunnu olevan niin vastenmielistä, kuin tylsä ja inhorealistinen sosialidemokraattinen aate.

Ajankohtainen kakkonen kokosi 17.11. suureen studiokeskusteluunsa suuren joukon mediavaikuttajia, alan tutkijoita ja pari poliitikkoa pohtimaan teemaa "media ja valta". Yleinen teesi oli, että koska oppositio on niin hampaaton, pitää median ottaa sen rooli haltuunsa (ja kirjoittaa lautakasoista, taiteenostoista ja muista politiikan ydinkysymyksistä).

Kuitenkin johtavat mediat ovat vaienneet johdonmukaisesti mm. Jutta Urpilaisen ja Ari Korhosen varoittelut koskien taantumaa (loppukesä 2008), vääriä veronalennuksia sekä elvytyksen puutetta. Kun Euroopan komissio moittii porvarihallitusta, vain HS kirjoittaa asiasta ja sekin ikään kuin pelin keksijänä. Oppositio onkin hampaaton jos se vaietaan jatkuvasti.

SDP:llä on oma linja verotuksen toteuttamiseksi, kuntien tukemiseksi ja palvelujen turvaamiseksi. Se järjestää aiheesta tiedotustilaisuuksia, mutta sisältö ilmeisesti ylittää median edustajien vastaanottokyvyn. Sen sijaan Timo Soinin reppavat hokemat aiheuttavat iloisia huudahduksia ja kätten taputuksia. Taitaa olla riittävän yksinkertaista. Mutta mitä hän esittikään.

Päätoimittaja Lasse Virtanen kirjoittaa jälleen kerran SDP:n "linjakriisistä" (Aamuset 18.11.2009). Kaikilla muilla on omia vaihtoehtoja mutta SDP vain keskittyy kertomaan, mitä vikaa niissä on.

Ensinnäkin, SDP:llä on omia tavoitteita koskien julkisen sektorin toimintakyvyn kehittämistä, mutta ne eivät ole kovinkaan radikaaleja. Pitäisikö sitten olla? Toiseksi, politiikan agendan määrittää suurin puolue Kokoomus ja esittelijänä toimiva kaupunginjohtaja. Kokoomus kyllä esittää muutoksia, mutta eiväthän ne mitään säästä. Tai säästää pitkällä jänteellä kun palveluista täytyy luopua kun niihin ei enää ole varaa. Siihenkö Aamuset ja muu media tähtää?

Media tuntee oman valtansa. Potkimalla ja ennen muuta vaientamalla demareita viestimet ottavat osaa omistajiensa talkoisiin, joilla luodaan kaupallisempaa yhteiskuntaa - yhteiskuntaa jossa ostetaan enemmän ilmoitustilaa ja maksetaan vähemmän veroja.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

"...yhteiskunta, jossa ostetaan enemmän ilmoitustilaa ja maksetaan vähemmän veroja"

Millä tavalla mainostilan ostaminen tai kaupallisuus vähentävät verotuloja yhteiskunnassa? Taitavat ne mainostiloja myyvät yrityksetkin veronsa maksaa.

Tämä olisi myös demaritoiminnanjohtajan hyvä oppia, jos halua oppia ideologian ulkopuolella on.

YES YOU CAN!

Petja Raaska kirjoitti...

Niin. Eihän verojen suuruus ole olennaista vaan verokertymä ja niiden oikeudenmukainen jakauma. Jos Anonyymi pitää kirjoitusta taloustieteellisenä tutkielmana, ei hänen hoksnokkansa ole aivan timanttia. Kirjoitus kyseenalaistaa lehtitalojen valintojen pyyteettömyyttä objetiivisena tiedonlähteenä ja listaa pari lehtitalojen omistajia kenties enemmän kiinnostavaa päämäärää. En toki väitä, että omistajat antavat määräyksiä kirjoitusten sävyn suhteen, mutta pohjavirtauksissa käy usein niin, että kenen leipää syöt sen lauluja laulat. Ei kai kapitalistia kiinnosta maksaa enemmän veroja, vaan saada mahdollisimman paljon liikevoittoa (mikä on ihan inhimillistä ja laillistakin). Alitajuisesti oletetut mainostajien tarpeet voivat vaikuttaa kirjoittajan lähestymistapaan. Euroopassa ei näe näin mainoksista riippuvaisia sanomalehtiä, kuin silmämäärin Suomessa on. Silloin lehden laadusta ollaan vastuussa ensisijaisesti lukijoille, mikä on ajatuksena kannatettavaa.